کد مطلب:298768 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:159

منزلت حضرت زهرا در اشعار عربی و فارسی


«والشعراء یتبعهم الغاوون» [1] .

«الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات و ذكرو الله كثیرا و انتصروا...» [2] شاعران را مردم جاهل گمراه، پیروی می كنند. مگر آن شاعران كه اهل ایمان


و نیكوكار بوده و یاد خدا بسیار كردند و برای انتقام از هجوم و ستمی كه در حق آنها شده (به نظم سخن و طبع شعر) از حق یاری خواستند (و به شمشیر زمان با دشمنان دین جهاد كردند، آنان را مومنان، پیروی خواهند كرد)...

شعر از زمانهای گذشته تاكنون در تحریك عواطف و احساسات موثر بوده و در عصر جاهلیت شعر مهمترین سرگرمی عرب و در واقع موجب غرور و سرافرازی محسوب می شده است.

نشر مفاخر قبیله و حمایت از اغراض، و تحریك دشمنی های میان قبایل را شاعران قبایل به عهده داشتند.

شیوخ و بزرگان قبایل از هجو شاعران می ترسیدند و به مدح آنها افتخار می كرده اند. و می توان گفت فرهنگ عرب در عهد جاهلیت شعر و خطابه بوده است. چنانچه قرآن كریم با صراحت شاعران نیكوكار را می ستاید و آنان را كه در پلیدیها گام برمی دارند، سرزنش می فرماید. [3] .

با ظهور اسلام و تاسیس حكومت اسلامی در مدینه، شاعران دین باور و با ایمان، شعر را در خدمت دین به كار گرفتند و حقایق تاریخ و عقاید اصیل اسلام را در قالب شعر نشر دادند. از جمله: كمیت بن زید اسلامی، سید اسماعیل حمیری، دعبل خزاعی، شیخ محمد كاظم ازری، شیخ صالح كو از حلی و دیگران.

شاعران شیرین سخن فارسی زبان نیز اشعار فراوانی در محبت خاندان پیامبر و


بیان وقایع تاریخ اسلام ارائه كرده اند [4] برای حسن ختام سروده ای از شاعر معاصر، مرحوم استاد محمد حسین شهریار ارائه می شود.


[1] قرآن مجيد، سوره شعرا، آيه ي 227.

[2] قرآن مجيد، سوره شعراء، آيه ي 224.

[3] جهت اطلاع بيشتر رجوع شود به: تاريخ ايران بعد از اسلام، ص 220 مجموعه مقالات الزهرا، جلد اول، ص 210، زندگاني فاطمه ي زهرا عليهاالسلام، جعفر شهيدي، ص 188.

[4] جهت اطلاع بيشتر رجوع شود به: مجموعه مقالات الزهراء جلد اول، ص 211، زندگاني فاطمه ي زهرا عليهاالسلام، جعفر شهيدي، ص 191 به بعد.